Jak nenaletět podomním prodejcům elektřiny?

Setkal se s nimi možná už každý. Zazvoní u dveří, neohlášení, nezvaní a nabízejí tu levnější plyn, tu elektřinu. Většinou vypadají hezky a mají příjemné vystupování. Bohužel ale také často neříkají pravdu, po chvíli začnou být docela vlezlí a v některých případech dokonce vědomě lžou. Jak se účinně bránit taktikám podomních prodejců energií?

„Když už se rozhodneme dodavatele energií změnit, v první řadě je nutné si vždy důkladně přečíst dokument, který podepisujeme. Není přece možné na chodbě bytu podepsat smlouvu na služby za tisíce korun, bez toho, abychom si ji v klidu pročetli. K tomu nás nikdo nemůže a nesmí nutit,“ uvedl Petr Holubec, mluvčí Pražské energetiky, a. s., (PRE) a dodal: „Nezřídka se totiž stává, že čtyřstránková smlouva má na poslední straně perličkou napsáno, že v případě, kdy se rozhodnete od ní po špatných zkušenostech odstoupit, zaplatíte poplatek ve výši deseti tisíc korun.“ A to není podle Petra Holubce jediný problém, se kterým se v případě podomních prodejců energií můžeme setkat. K dalším „chytákům“ ve smlouvách patří ustanovení o možné změně ceny v důsledku pohybu cen na burze. Netřeba příliš zdůrazňovat, že jde o změnu ceny směrem nahoru. „Většina dodavatelů elektřiny má ve smlouvě ustanovení, že když dojde k náhlému růstu cen energií na burzách, mohou zákazníkovi zvýšit cenu. Pražská energetika je v tomto vstřícnější a stanovuje pevnou cenu vždy na jeden rok dopředu, i když ji k tomu nic a nikdo nenutí. Myslíme si ale, že je to fér vůči našim zákazníkům. A kdyby se cena elektřiny na burze zvýšila, musíme to jako firma prostě ustát,“ poznamenal Petr Holubec.

V některých případech se podomní prodejci pohybují na hraně zákona a používají značně podlé taktiky. „Často se děje to, že až poté, co člověk podepíše novou smlouvu, obchodník řekne, že je nutné ještě zaplatit pět set korun za aktivaci. Jde vlastně o jeho odměnu za to, že nás přesvědčil,“ popisuje Petr Holubec s tím, že něco jako aktivační poplatek v obchodu s elektřinou neexistuje, protože změna dodavatele je v České republice ze zákona zdarma. Někdy podomní prodejci dokonce vyhrožují, že když člověk smlouvu nepodepíše, odpojí ho od elektřiny. „To je velká lež. Pokud platíte pravidelně zálohy, nikdo vás od elektřiny neodpojí, aniž by při tom neporušil zákon,“ vysvětlil Petr Holubec
 
Info box
 
Důležité!
Nenechte na sebe vyvíjet nátlak!
Slibovaná úspora nebývá reálná a může obsahovat skryté poplatky!
Neposkytujte cizím lidem své osobní údaje či údaje z vaší faktury!
Nepodepisujte nic na chodbě svého domu!
Nechte si na svá rozhodnutí čas!
Dejte si pozor i na falešné podomní prodejce!
 
Pamatujte si, že…
Podepsanou smlouvu lze bez vysvětlení a bez následných sankcí vzít do 14 dnů zpět.
Zákazníka, který platí zálohy, nemůže nikdo odpojit od energií.
Pražská energetika (PRE) do terénu neposílá své obchodní zástupce. Pokud to někdo o sobě tvrdí, lze to ověřit na zákaznické lince 840 550 055 (PRE).
 
„Obchod zhruba za 20 tisíc se na chodbě u dveří bytu prostě neuzavírá,“ říká tiskový mluvčí PRE Petr Holubec s tím, že řada podomních prodejců využívá neseriózních způsobů jednání, jen aby nás přiměli podepsat novou smlouvu. 
 
Je možné změnou dodavatele skutečně ušetřit? 
 
Ano, to je možné. Každý dodavatel stanovuje cenu za silovou elektřinu sám. Je nutné ale připomenout, že se jedná pouze o necelou polovinu z celkové částky, kterou za energii zaplatíme. Ta druhá tzv. regulovaná část je napevno určená Energetickým regulačním úřadem a je pro všechny dodavatele stejná. Takže když nám někdo slibuje úsporu v řádu pěti nebo deseti procent z ceny elektřiny, slibuje nám vlastně, že nám sleví pouze z poloviny ceny, kterou reálně platíme. Z našich propočtů vychází jednoznačně, že změnou dodavatele může člověk ušetřit cca 4 - 5 % nákladů, zatímco změnou chování ve smyslu větší hospodárnosti a šetrnosti dosáhne úspory až 20 %. 
 
Používá Pražská energetika podomní prodejce?
 
Nepoužívá. Máme v Praze několik kontaktních poboček a v Jungmannově ulici v Praze 1 sídlí naše Centrum energetického poradenství, takže jednotlivé byty nikdy neobcházíme. Myslíme si, že snažit se uzavřít obchod o odběru elektřiny na chodbě u dveří bytu je mírně řečeno neobvyklé. Tato forma prodeje elektřiny je mezi lidmi značně nedůvěryhodná a PRE ji nemá za potřebí. Mohou za to neseriózní prodejci různých společností, kteří se v úporné snaze získat nové klienty uchylují k ubohým způsobům. S tím nechceme mít nic společného a jediné, co můžeme dělat je poskytovat našim klientům kvalitní servis a informace. A samozřejmě se rádi s těmi, kteří mají zájem o naše služby, sejdeme v našich kontaktních centrech. Nabízíme také možnost vše vyřídit po internetu nebo telefonu.
 
Kontakty:
Zákaznická linka: 840 550 055
email: pre@pre.cz