Praha přemýšlí o jiných variantách výstavby metra D

Praha uvažuje o jiných variantách výstavby plánovaného metra D, které by mělo obsloužit především sídliště na jihu metropole. Podle návrhu, který pro Prahu vypracoval Metropojekt a který má ČTK k dispozici, by mohlo být metro nejprve vystavěno od stanice Pankrác na jih jako větev současné trasy C. Výstavba by tak byla o deset miliard korun levnější, než se původně odhadovalo. Možností je i původní vedení trasy s využitím stejných technologií jako u provozovaných tras.

Metro D mělo podle původního plánu vést z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Nové metro se mělo od současného výrazně lišit v použitých technologiích. Počítalo se se soupravami bez strojvedoucích, které by byly napájeny shora, i s jiným rozchodem kolejnic. Součástí úseku dlouhého asi 10,6 kilometru mělo být deset stanic a nové depo. Kvůli nedostatku peněz ale Praha loni oznámila, že plánování nové trasy zastaví.

Nová varianta z Pankráce do Písnice, na kterou dnes upozornil deník Mladá fronta Dnes, by mohla stát 24,524 miliardy korun. To je o 10,23 miliardy méně než odhadoval původní návrh. Úsek by byl zřejmě rozdělen na dvě etapy, a to Pankrác - Nové Dvory a Nové Dvory - Depo Písnice. Využívány by byly stejné soupravy metra, které nyní jezdí na trase C, používány by byly i stejné technologie. Podle Metroprojektu by se ušetřilo také tím, že by nebylo nutné stavět samostatné depo a dispečink pro tuto trasu či přestupní stanici na Pankráci.
 
"Nově předložená varianta linky D je pro Prahu, alespoň dle mého názoru, výhodná. Připravený návrh, který budu s kolegy samozřejmě ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako doposud představovaná varianta," uvedl k tomu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). "Samozřejmě musíme v další fázi projektu rozpracovat podrobné technické řešení, a to včetně dopravně-inženýrského posouzení nové varianty, ale já osobně věřím, že tato varianta je realizovatelná a získá si podporu všech stran," uvedl ředitel dopravního podniku Vladimír Lich.
 
Podle návrhu Metroprojektu by bylo možné postavit i téměř celý úsek Pankrác - Depo Písnice najednou s tím, že by se v některých stanicích zatím nezastavovalo. Možností je i původní uspořádání trasy s přestupem na Pankráci s využitím současného vozového parku a stejných technologií.
 
Nová trasa D by měla obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Pokud bude vybudována jen od Pankráce na jih, nenabídne ale dopravní variantu k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.
 
zdroj: ČTK