"U nich (předplatních kuponů) je ten poměr ceny a služby nejhorší. Ze statistik vyplývá, že pražský cestující jede MHD tak čtyřikrát denně. S kuponem ho jedna jízda vyjde na čtyři až pět korun. Tady tedy prostor pro zvýšení ceny máme. U jednorázových jízdenek si myslím, že už není tak velký," řekl deníku Lich. Podotkl ovšem, že úprava ceny je politické rozhodnutí.
Plán na zdražení předplatních kuponů Lich odůvodňuje kvalitou služeb Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). "Máme celkem moderní vozový park, hustou síť a frekvence spojů je vynikající. Pražan, který jezdí MHD, dostává vynikající službu za velice, velice přijatelnou cenu," uvedl pro MfD Lich.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) vidí zdražení až jako poslední možnost. "Nejdříve musí pan generální ředitel přijít s dokončenými prověrkami smluv, musí zrušit nevýhodné kontrakty, optimalizovat nákupy a provozní náklady dopravního podniku. Následně bude město optimalizovat dopravní síť, rušit nevyužívané spoje. Jakékoli zdražení může být až posledním opatřením v rámci zvýšení efektivity a zlepšení hospodaření podniku," řekl deníku Svoboda.
S úsporami Lich počítá. Stanovil si cíl v příštím roce v podniku ušetřit dvě miliardy korun. Tím by snížil částku, kterou ročně dává dopravnímu podniku město. Ta se nyní pohybuje kolem třinácti miliard korun. Z plánovaných dvou miliard chce Lich ušetřit zhruba miliardu a půl na nákupech dopravního podniku, zbytek by získal hlavně právě případným zvýšením jízdného. "Bavíme se o příštím roce, kdyby se podařilo domluvit těch deset procent, získáme dvě stě až tři sta milionů korun," uvedl Lich v MfD.
Naposledy si pražští politici troufli zdražit předplatní kupony v MHD na přelomu let 2007 a 2008. Tehdy se cena například u měsíčního kuponu zvýšila téměř o pětinu, v případě ročního kuponu to bylo skoro o 15 procent.
zdroj: ČTK