Vánočním hitem budou jednoznačně tablety a slevové vouchery, říkají obchodníci

Letošní Vánoce budou podle obchodníků ve znamení tabletů, elektronických čteček a voucherů slevových serverů. Ke slovu se pod stromečkem dostanou také chytré televize, hračky, smartphony nebo knihy. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky. Ti naostro spustí vánoční prodeje po Dušičkách.

V internetovém obchodě Mall.cz už v říjnu vzrostly prodeje tabletů meziročně o 114 procent. "U čteček je situace ještě dynamičtější, prodeje se zvýšily dokonce o 245 procent. Proto se dá letos o těchto chytrých hračkách konečně mluvit jako o pravděpodobném vánočním hitu," uvedla mluvčí e-shopu Michala Gregorová.

"Mezi přáními dětí vítězí chytré telefony, tablety a počítačové hry. Z klasických hraček jsme zaznamenali, což je potěšitelné, vyšší zájem o společenské hry," dodal místopředseda Sdružení po hračku a hru Jiří Šťastný. "Trendem jsou interaktivní hračky, například kolekce z řady Lego Friends a City, které budou mít i masivní TV reklamu. Z panenek výrobky Bratz a Moxie Girlz," odhadl marketingový ředitel Globusu Libor Tomáš.
 
Hračkářství Sparkys považuje za letošní vánoční tahák Roborybu. "Umí plavat pod vodou ve všech směrech, aktivuje se sama ve vodě, stejně jako se po vytažení z vody uvede do klidového stavu," vysvětlila marketingová manažerka obchodů Kateřina Richterová.
 
V obchodech Alza očekávají největší zájem před Vánocemi o elektroniku se systémem Windows 8 - notebooky a ultrabooky s dotykovými displeji a tablety. Také Datart považuje za letošní vánoční bestseller tablety. "Mezi taháky najdeme také výrobky z oblasti her a multimedií, například ultrabooky nebo herní konzole jako je novinka Nintendo Wii U. Ale v kurzu budou i zavedené konzole jako XBOX s kinectem nebo PS3. Hitem bude určitě nový titul právě k Playstation konzolím - Book of Spells," řekla ČTK mluvčí řetězce Jana Choroušová.
 
Pro sportovně založené lidi letos budou lákavé jako vánoční dárky hlavně běžky. "Jsou alternativou zimního sportu, který není tak finančně náročný jako sjezdové lyžování, a vhodný zimní doplněk pro milovníky běhu, kterých je v Česku stále více," uvedl analytik splátkové společnosti Home Credit Michal Kozub.
 
Protože lidé chtějí na dárcích šetřit, ale nemohou čekat na povánoční výprodeje, opět o něco víc z nich se rozhodne pro slevové portály. Ty nabízejí zboží nebo služby za cenu i o polovinu nižší. "Největší zájem bude stejně jako během loňských Vánoc o zážitkové poukazy a růst bude poptávka po pobytech. Zvýšený zájem bude oproti loňsku také o módu," očekává ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.
 
Slevový portál Zapakatel.cz nabídne ve slevě nově i hračky. Podle šéfa serveru Tomáše Carby letos najde pod stromečkem slevový voucher daleko víc lidí než loni. "Projeví se snaha lidí ušetřit na dárcích a nesnížit jejich kvalitu," uvedl Carba.
 
Vánoce jsou nejdůležitějším prodejním obdobím v roce. Mezi obchodníky letos roste nervozita z toho, zda Češi v předvánočním období nebudou méně utrácet. Lidé letos kvůli obavám z dalšího ekonomického vývoje šetří, maloobchodní tržby v srpnu meziročně klesly o 0,8 procenta, v červenci o 1,5 procenta.
 
"Očekávám, že v porovnání s loňským rokem porostou v prosinci tržby obchodů reálně pouze o jedno procento. Pomalý růst odráží přetrvávající vysokou míru nezaměstnanosti a klesající reálné mzdy," uvedl analytik Poštovní spořitelny Jan Bureš.
 
zdroj: ČTK