V současnosti se výkonové mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic první třídy. Technologií, kterou budou silnice prvních tříd zpoplatněné, ani zvyšováním sazeb se kabinet v demisi nezabýval.
Ministerstvo dopravy nyní začne pracovat na příslušné legislativě, která rozšíření plateb umožní a začne s přípravou tendru na nového poskytovatele mýtného systému, uvedl Novák. Variantu rozšíření mýtného pouze na silnice prvních tříd ministerstvo dopravy kabinetu doporučilo s tím, že zavedení poplatku na silnicích druhých a třetích tříd by bylo ekonomicky nevýhodné.
"Zpoplatnění zbytku silnic prvních tříd a zároveň vynechání silnic nižších tříd z povinnosti platit mýtné způsobí přesun kamionové dopravy právě na tyto komunikace, které nejsou pro těžkou dopravu vhodné," upozornil Pavel Přibyl z Dopravní federace, která sdružuje ekologické organizace zabývající se rozvojem dopravy. Podle něj mýtný systém nemůže pouze vybírat peníze, ale má sloužit rovněž jako regulátor dopravy, kterou má pomoci vytlačit z míst, kde není žádána.
Problém s objížděním placených úseků se podle Nováka nyní bude muset vyřešit jiným způsobem než plošným zavedením mýtného na komunikacích nižších tříd. Už v minulosti dopravní resort argumentoval, že průjezd kamionů obcemi mohou regulovat obce samy prostřednictvím dopravních značek.
Částečnou změnu v budoucnu nicméně schválená varianta umožňuje. Pokud by se problém s objížděním ukázal jako zásadnější, bude ve spolupráci s konkrétními obcemi možné uvažovat o zpoplatnění konkrétního úseku silnice druhé nebo třetí třídy, kterou dopravci prokazatelně používají jako objízdnou trasu, dodal mluvčí.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od začátku roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Zatímco první tři roky se vztahovalo na auta nad 12 tun, od roku 2010 je určeno pro vozy nad 3,5 tuny. Do konce letošního roku by celková výše výběru mýtného od kamionů a autobusů měla dosáhnout 49 miliard korun.
zdroj: ČTK