Zeman, Topolánek, Drahoš, nebo někdo jiný?
Již za týden se otevřenou volební místnosti a voliči budou rozhodovat o svém budoucím prezidentovi. Boj o Hrad probíhá na různých místech a média v něm hrají velkou roli. Analytici společnosti Monitora Media se proto podívali na to, jak se průběh kampaně jednotlivých kandidátů odráží v jejich medializaci.
Za posledních 30 dnů ve všech typech médií jasně dominuje stávající prezident Miloš Zeman. Jeho jméno v předních on-line, tištěných, televizních, ale i rozhlasových médiích válcuje veškeré ostatní kandidáty. Všech téměř 36 % zmínek v tématech o prezidentských kandidátech patří právě jemu. Druhým nejzmiňovanějším kandidátem je Mirek Topolánek s 11,5 % a třetí s mírnou ztrátou je Jiří Drahoš s 11,2 %. Hranici deseti procent ještě překonal Michal Horáček s 10,5 % zmínek ve všech médiích.
Převaha v médiích
Miloš Zeman dominuje ve všech typech médií. Největší převahu má však v rádiu (45,3 %) a následně v TV (40,8 %), a to i přesto, že předvolební debaty zarputile odmítá navštěvovat. Zpravodajská média o něm však referují i bez něj. Druhá místa v médiích patří Mirkovi Topolánkovi, s výjimkou rádia, kde dominuje jméno Michala Horáčka. Jako nejčastějšího kandidáta na třetím místě ve všech typech médií můžeme vidět a slyšet Jiřího Drahoše.
Procentuální převaha kandidátů v jednotlivých a ve všech médiích
Kandidát | On-line | Tisk | TV | Rádio | Všechna média |
Miloš Zeman | 35 % | 38,2 % | 40,8 % | 45,3 % | 35,9 % |
Mirek Topolánek | 11,5 % | 12,3 % | 10,4 % | 9 % | 11,5 % |
Jiří Drahoš | 11,3 % | 11,8 % | 7,5 % | 9,5 % | 11,2 % |
Michal Horáček | 10,9 % | 9,6 % | 7,3 % | 9,9 % | 10,5 % |
Pavel Fischer | 7,2 % | 6,2 % | 6,8 % | 6,2 % | 7,1 % |
Marek Hilšer | 6,6 % | 6,6 % | 6,4 % | 4,8 % | 6,5 % |
Jiří Hynek | 5,9 % | 6,6 % | 7,9 % | 4,9 % | 6 % |
Petr Hannig | 6 % | 4 % | 6,4 % | 4,9 % | 5,7 % |
Vratislav Kulhánek | 5,6 % | 4,7 % | 6,4 % | 5,5 % | 5,5 % |
Podíl médií na publicitě
On-line média mají největší podíl na publicitě budoucích prezidentů. U všech uchazečů se v průměru pohybuje na 81 % z veškerých zpráv. S velkým odstupem následuje tisk s téměř 13 %, poté TV s 3,2 % a poslední je rádio s 2,9 %.