ŽLUTÉ TRABANTY DANA PŘIBÁNĚ OBJELY SVĚT A VRACÍ SE DOMŮ!

Poslední výprava žlutého cirkusu a jejího mezinárodního česko-slovensko-polského týmu vyvrcholí 24. až 26. srpna spanilou jízdou napříč Slovenskem a Českem!

Velká cesta domů, jak svou výpravu posádka žlutého cirkusu nazvala, začala na jihu Indie mezi palmami města Kochi, aby pak projela celý barvitý subkontinent až na sever mezi hořící pohřební hranice magického města Váránasí. Dál do Nepálu a podhůří Himaláje, kde trabanty pokořily rekord dvoutaktního auta a vyjely do výšky přes 5300 metrů nad mořem! „V Jižní Americe jsme vyjeli čtyři tisíce osm set, takže jsme si věřili, že to dokážeme, nečekali jsme ale, že nejvyšší vrchol neznamená nejtěžší. Když jsme pak klesali, dávaly nám Himaláje více a více zabrat. Ať už strmými kopci bez asfaltu, sněhem, nebo vodopády, ale zvládli jsme to!“ hodnotí „boj o vrchol“ Dan Přibáň.

S vypětím všech sil překonali cestovatelé hory mystického malého Tibetu v Ladaku a probojovali se až na hranice Pákistánu – země se špatnou pověstí, která ukázala, že nic není tak zlé, jak to vypadá v televizi. „Z Pákistánu jsme měli i přes všechny naše zkušenosti obavy a nedá se říci, že neoprávněně, na druhou stranu to byla asi nejpohodovější zem na trase, na rozdíl od Číny, která naopak v uvozovkách předčila naše očekávání, jak děsivé to tam bude.“ shrnuje to Dan Přibáň.

Čína nechtěně umožnila cestovatelům nahlédnout za kulisy. Její západní část je ponořila do technokratické diktatury jak ze sci-fi. Pod dohledem tisíců kamer velkého bratra utekli s úlevou mezi kyrgyzské jurty, aby konečně v uzbeckém Samarkandu dokončili cestu kolem světa!

Samarkand byl nejvýchodnějším bodem jejich první cesty v roce 2007. Od té doby žluté trabanty projely Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a jihovýchodní Asii a když se do města vrátily z východu, kruh se uzavřel. „Bylo to úplně jiné, než jsem čekal. Lidem doma to přišlo asi slavnostnější než nám. Na druhou stranu, když jsme v pohodě a s úsměvem táhli na laně nepojízdného malucha, o kterém jsme netušili, zda ho dokážeme opravit, říkal jsem si, že jsme se od chvíle, kdy jsme tu byli naposledy, vážně něco naučili. Být mnohem více v klidu, když věci nejdou podle plánu!“ glosuje to principál žlutého cirkusu. Dál už výprava pokračovala ve svých stopách. Napříč Uzbekistánem, na „dno pouště“ k vyschlému Aralskému jezeru, do Kazachstánu, do Ruska a na Ukrajinu.

Z Indie přes Banskou Bystrici do Prahy!

Vyvrcholením pětiměsíční cesty bude spanilá jízda Slovenskem a Českem. Za ukrajinským Užhorodem žlutý cirkus překročí hranice Slovenska, aby v pátek 24. srpna odpoledne v 16:00 přijel do Banské Bystrice na náměstí. Další den pak vjede do Česka a zamíří do Zlína, města mistrů cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. Tam se zastaví v sobotu 25. srpna opět v 16:00 u Muzea Jihovýchodní Moravy. A v neděli 26. srpna ráno pak s kolonou (nejen) trabantů vyrazí na finální jízdu po D1 na Prahu a budou doufat, že se naše nejstarší dálnice nezapíše mezi nejděsivější úseky výpravy.

Cílovou pásku protne žlutý cirkus kolem čtvrté odpoledne v centrálním parku na Pankráci (kousek od Arkád), kde velká cesta domů skončí!

„Všichni jsou zváni! Teprve podruhé se vracíme domů po svých a poprvé to chceme udělat velkolepé! Jedeme přímo z divokých indických velkoměst, himalájských velehor i asijských pouští, špinaví, odření, ale šťastní a chtěli bychom tenhle pocit, že svět je pořád krásný, sdílet se všemi“ řekl k tomu „náčelník“ výpravy Dan Přibáň.

Ke spanilé jízdě se může připojit kdokoli!

K jízdě žlutého cirkusu se můžete připojit kdekoli na trase a na jak dlouho budete chtít. Tým bude sdílet svou aktuální polohu na facebooku. Přijet můžete čímkoli. Ideálně samozřejmě trabantem, maluchem, nebo na jawě. Ale zařadit se mohou všechny starší i mladší veterány a pokud nemáte v garáži žádný dědeček automobil, nevadí, přijeďte tím, co máte.

O týmu
Žlutý cirkus tvoří osm lidí a čtyři vozidla, dva trabanty Egu a Babu, maličký polský Fiat 126p řečený maluch a Jawa 250 pojmenovaná Anežka. Protože vítězné mužstvo se nestřídá, vyrazil tým opět v mezinárodní česko-polsko-slovenské sestavě. Z minulé australské výpravy je to Dan Přibáň, autor celé koncepce, kameraman Zdeněk Krátký a fotograf Vojta Duchoslav, kteří dali seriálu a filmu špičkovou vizuální podobu. Nesmrtelný slovenský motocyklista a optimista Marek Slobodník. Marek Duranský, náhradník, který na minulou výpravu neplánovaně přijel, předčil všechna očekávání a zůstal. Nechybí ani největší pankáč Polák Radek Jona, který dokáže opravit cokoli, ale také stále ztrácet pas. Jako pojistku, aby to vůbec přežil, se stal kapitánem malucha Honza Setvín, hasič a záchranář. Jako poslední nováček týmu vstoupil na palubu Lukáš Venclík, který poté, co nás přesvědčil, že je skvělý kandidát, přiznal, že nemá řidičák. To nás přesvědčilo definitivně, že není normální a přidal se ke žlutému cirkusu!