Paní Erlichová z Prahy 9 podlehla před více než rokem naléhání obchodního zástupce jednoho z menších dodavatelů energií, který jí nabízel několikatisícové roční úspory. Odešla tedy od svého dlouholetého dodavatele k novému a začala pomalu plánovat, co si za slíbené uspořené peníze pořídí. Z vyúčtování, které však nyní od svého nového dodavatele obdržela, je však poněkud rozčarována. Oproti minulosti totiž nejenže neušetřila prakticky nic, ale navíc zjistila, že kdyby zůstala u dodavatele předchozího a využila slevu kterou jí nabízel, byla by na tom naopak znatelně lépe. I když by se nyní chtěla vrátit ke svému původnímu dodavateli, tak nemůže. Před vypršením sjednané smlouvy s dodavatelem novým, by mu totiž musela uhradit smluvní pokutu, která by její aktuální ztrátu ještě více zvětšila.
Paní Mottlová z Prahy 3, která svého dodavatele změnila, ale po roce se vrátila k tomu původnímu, se zase pozastavuje nad rozdíly v kvalitě služeb a zákaznického servisu. „Je to něco, co si člověk neuvědomí hned, ale až následně, když potřebuje něco nutně vyřídit. V mém případě se jednalo o reklamaci vyúčtování spotřeby energie, kde byla chyba. Na rozdíl od mého minulého dodavatele však ten nový neprovozoval žádnou obchodní kancelář, kam bych se mohla osobně obrátit, na jeho linku pro zákazníky se permanentně nedalo dovolat a na zaslaný mail jsem nedostala žádnou odpověď. Reklamaci jsem tak musela řešit formou zdlouhavé listovní korespondence, což jediné alespoň částečně fungovalo. Ta mě však kromě času stála i celkem dost peněz, protože dopisů jsme si vyměnili několik a všechny jsem pro jistotu posílala vždy doporučeně“.
Pan Bříza z Prahy 4 upozorňuje na další nevýhodu, kterou s sebou změna dodavatele může přinést. „Každý by si měl uvědomit, že změnou dodavatele nenávratně přichází o veškeré výhody a bonusy, které mu ten původní poskytoval, ale u dodavatele nového nemusí být vůbec k dispozici. Zvykl jsem si například, že když potřebuji opravit porouchaný plynový spotřebič, stačí jednoduše zavolat mému dodavateli a ten vše zařídí a na opravě se za určitých podmínek i finančně podílí. Bral jsem to již téměř jako samozřejmost a proto pro mě bylo nepříjemným překvapením zjištění, že dodavatel, ke kterému jsem od toho původního přešel, podobné služby neposkytuje. Vše si tedy nyní musím zařídit sám, nikdo mi v tom nepomůže a o nějaké finanční spoluúčasti si mohu nechat jen zdát. Jak jsem bohužel pozdě zjistil, podobných příkladů se najde mnohem více“.
Co tedy poradit a na co si při zvažované změně dodavatele dát pozor? Rozhodně se vyplatí postupovat vždy obezřetně a hodnotit celou věc komplexně a z více úhlů pohledu. Vše si důkladně promyslet a opatřit si veškeré dostupné informace. Stávající dodavatel mnohdy může nabízet různá zajímavá cenová a další zvýhodnění, o jejichž existenci nemusíme mít ani potuchy. I proto je dobré před rozhodnutím, zda přejít k jinému dodavateli, zjistit, co vlastně nabízí ten stávající. Mnohdy to může být velmi překvapivé zjištění.