Změnit dodavatele energie nemusí být vždy výhra

Na trhu s energiemi vrcholí boj o zákazníky a ti jsou prakticky denně vystaveni nepřebernému množství různých nabídek. Posoudit, co je však pro potřeby konkrétního odběratele skutečně výhodné a odlišit  seriozně míněné nabídky od těch méně seriozních nebo zcela neseriozních, je stále obtížnější. Zákazníci si od změny svého dodavatele slibují zejména úsporu nákladů a lepší podmínky. Ani jedno z toho se však ve skutečnosti nemusí vůbec dostavit,  právě naopak.  Zeptali jsme se proto několika z těch, kterým změna dodavatele energie nesplnila očekávání, na jejich zkušenost. 

Paní Erlichová z  Prahy 9 podlehla před více než rokem naléhání obchodního zástupce jednoho z menších dodavatelů energií, který jí nabízel  několikatisícové roční úspory. Odešla tedy od svého dlouholetého dodavatele k novému a začala pomalu  plánovat, co si za slíbené uspořené peníze pořídí.  Z vyúčtování, které však  nyní od svého nového dodavatele  obdržela,  je však poněkud rozčarována.  Oproti  minulosti totiž nejenže neušetřila prakticky nic, ale navíc zjistila, že kdyby  zůstala u dodavatele předchozího a využila slevu kterou jí nabízel,  byla by na tom naopak znatelně lépe. I když by se nyní chtěla vrátit  ke svému původnímu dodavateli, tak nemůže. Před vypršením sjednané smlouvy s dodavatelem novým, by mu totiž musela  uhradit  smluvní pokutu, která by její aktuální ztrátu ještě více zvětšila. 
 
Paní Mottlová z Prahy 3, která svého  dodavatele změnila, ale po roce se vrátila k tomu původnímu, se zase pozastavuje nad rozdíly v kvalitě služeb a zákaznického servisu.  „Je to něco, co si člověk neuvědomí hned, ale až následně, když potřebuje něco nutně  vyřídit. V mém případě se jednalo o reklamaci vyúčtování spotřeby energie, kde byla chyba.  Na rozdíl od mého minulého dodavatele však  ten nový neprovozoval žádnou obchodní kancelář,  kam bych se mohla osobně  obrátit,  na jeho linku pro zákazníky se permanentně nedalo dovolat a na zaslaný mail jsem nedostala žádnou odpověď. Reklamaci jsem tak musela řešit formou zdlouhavé listovní korespondence, což jediné alespoň částečně fungovalo. Ta mě však kromě času stála i celkem dost peněz, protože dopisů jsme si vyměnili několik a všechny jsem pro jistotu posílala vždy doporučeně“.  
 
Pan Bříza z Prahy 4 upozorňuje na další nevýhodu, kterou s sebou změna dodavatele může přinést. „Každý by si měl uvědomit, že změnou dodavatele nenávratně  přichází o veškeré výhody a bonusy, které mu ten původní poskytoval, ale u dodavatele nového nemusí být vůbec k dispozici. Zvykl jsem si například, že když potřebuji opravit porouchaný plynový  spotřebič, stačí jednoduše zavolat mému dodavateli a ten vše zařídí a na opravě se za určitých podmínek i finančně podílí. Bral jsem to již téměř jako samozřejmost a proto pro mě bylo nepříjemným překvapením zjištění, že dodavatel, ke kterému jsem od toho  původního přešel,  podobné služby neposkytuje. Vše si tedy nyní  musím zařídit sám, nikdo mi v tom nepomůže a o nějaké finanční spoluúčasti si mohu nechat jen zdát. Jak jsem bohužel pozdě zjistil, podobných příkladů se najde mnohem více“. 
 
Co tedy poradit a na co si při zvažované změně dodavatele dát pozor? Rozhodně se vyplatí postupovat vždy obezřetně a hodnotit celou věc komplexně a z více úhlů pohledu. Vše si důkladně promyslet a opatřit si veškeré dostupné informace. Stávající dodavatel mnohdy může nabízet různá zajímavá cenová a další  zvýhodnění, o jejichž existenci nemusíme mít ani potuchy. I proto je dobré před rozhodnutím, zda přejít k jinému dodavateli, zjistit, co vlastně nabízí ten stávající. Mnohdy to může být velmi  překvapivé zjištění.