Aukcí, ve kterých odběratel může „vydražit“ elektřinu nebo plyn, v poslední době přibývá jako hub po dešti. Zpočátku se do nich zapojovaly podniky a orgány veřejné správy, dnes jsou nabízeny i domácnostem. Probíhají v elektronické aukční síni, kde zákazník on-line sleduje nabídky jednotlivých dodavatelů. Ti se předhánějí v nejnižších nabídkách a soutěží mezi sebou o přízeň odběratelů. To je bezesporu lákavá představa, která však, jak to už většinou bývá, není bez „háčků“ a chyb.
Stejně jako při každé jiné aukci nebo obchodování by se dražitel měl, alespoň do určité míry, orientovat v předmětné problematice. To je nezbytné, aby dokázal jednotlivé nabídky správně vyhodnotit vzhledem k aktuální situaci a možnému vývoji. Svým rozhodnutím totiž na sebe přebírá i související riziko. To může spočívat například v tom, že cena, za níž energii v určitý den a hodinu nakoupí, pro něj bude platit bez možnosti změny po danou dobu (například dvou let), a to i když v tomto období bude díky vývoji na trhu ostatním zákazníkům klesat. Co se proto zpočátku mohlo zdát jako výhoda, se může rázem změnit ve velkou nevýhodu.
Dalším úskalím může být fakt, že účastník elektronické aukce v jistém smyslu tzv. „kupuje zajíce v pytli“. Mění totiž svého spolehlivého dodavatele energie za nového, kterého vybírá pouze podle jediného hlediska – ceny nabízené v jednom konkrétním okamžiku. Ta ale sama o sobě vypovídá o kvalitě, postavení na trhu, serióznosti, pověsti, obchodních podmínkách a budoucí perspektivě dodavatele pramálo. Přitom by za normálních okolností tyto faktory odběratel jistě zohledňoval. Každý by si měl dále uvědomit, že změnou dodavatele nevratně přichází o veškeré výhody a bonusy, které byl dlouhodobě zvyklý využívat u stávajícího dodavatele a které pak už nemusí mít nikdy k dispozici. Proč je to tak důležité? Praktický přínos těchto výhod pro rodinný rozpočet totiž plně doceníme, až když o ně přijdeme. Málokdo si navíc uvědomuje, že jejich správným využitím lze mnohdy ušetřit více než u samotné ceny energie.
Jako příklad se nabízí nepříjemnost, která dříve nebo později potká každého odběratele zemního plynu. Jedná se o poruchu plynového spotřebiče, která kromě problémů spojených se zajištěním opravy znamená i několikatisícové výdaje. Například zákazníci Pražské plynárenské a některých dalších tradičních dodavatelů energie však mohou mít tuto opravu zdarma nebo s citelnou finanční spoluúčastí svého dodavatele. Dalším příkladem jsou různé věrnostní programy. Již zmíněná Pražská plynárenská vydává například svým zákazníkům zdarma Zákaznickou kartu, s níž je možné čerpat slevy a výhody u více než devadesáti partnerů tohoto projektu. Namátkově lze jmenovat renomované cestovní kanceláře, které poskytují držitelům karty zájezdy se slevou až 12 %, což představuje úsporu na rodinné dovolené až několik tisíc korun. Kartu lze využívat i na sportovištích, v kinech, divadlech, restauracích nebo při nákupu zboží a služeb.
V neposlední řadě je třeba zvážit i možnost kontaktu a komunikace s dodavatelem a komfort obsluhy, který poskytuje. Je totiž velký rozdíl mezi tím, když dodavatel energie provozuje ve městě obchodní kanceláře, kam je možné se v případě problémů obrátit a vše rychle vyřídit, nebo tuto službu nenabízí a problém je třeba řešit pouze zdlouhavou korespondenční cestou.
Rozhodně se tedy vyplatí postupovat při změně dodavatele energie vždy obezřetně a hodnotit celou věc komplexně a z více úhlů pohledu. Stávající dodavatel navíc mnohdy může nabízet různá zajímavá cenová zvýhodnění, o jejichž existenci nemusíme mít ani potuchy. I proto je před rozhodnutím, zda přejít k jinému dodavateli, dobré zjistit, co vlastně nabízí ten stávající. Mnohdy to může být velmi překvapivé zjištění.